Länstrafiken KronobergLänstrafiken Kronoberg
Tillbaka «

Frågor och svar om ansökan

  • När är sista svarsdatum? För att du ska ha chansen att provåka gratis i 30 dagar måste du svara senast den 18 september 2022.
  • Min kod för att svara via webben fungerar inte? Kontakta Kundcenter på 0771-76 70 76 eller [email protected] för att få hjälp.
  • Jag har inte fått eller tappat bort min ansökan. Hur gör jag för att ändå vara med? Kontakta Kundcenter på 0771-76 70 76 eller [email protected] för att få hjälp.
  • Jag har en vän som gärna vill ha chans till att få åka gratis med Länstrafiken Kronoberg. Hur ska hon/han göra? Vi bearbetar just nu vissa områden i Kronobergs län med adresserade utskick. För att delta i kampanjen och ha chans till gratis provåkning måste man skicka in ett svarskort för kampanjen. Kontakta Kundcenter på 0771-76 70 76 eller [email protected] för mer information.
  • När får jag svar om jag får åka gratis med Länstrafiken Kronoberg? De personer som blir antagna att åka gratis med Länstrafiken Kronoberg får svar via e-post under vecka 36-38.
  • Vad avgör om jag får åka gratis? Urvalet för gratis provåkning görs med en på förhand bestämd resprofil. I första hand söker vi just nu personer som regelbundet reser till och från arbetet med bil, men också personer som ibland reser kollektivt och har potential att resa mer.
  • Varför har jag inte fått svar trots att jag skickat in min ansökan? Det kan bero på att du lämnat ofullständiga uppgifter eller att du är under 16 år. Alternativt att du inte blivit antagen att provåka gratis.
  • Jag skickade inte mitt svar i tid. Kan jag ändå vara med? Nej, efter sista svarsdatum den 18 september 2022 är kampanjen avslutad.
  • Hur gör jag om jag inte vill få reklam eller erbjudanden om provåkning från Länstrafiken Kronoberg? Konsumenter som är intresserade av NIX adresserat kan beställa informationsblad och anmälningsblankett genom att ringa 020-55 70 00 och knappa in sitt 12-siffriga personnummer för att beställa en anmälningsblankett.





Tillbaka «

Frågor och svar om gratis biljett på ett resekort

  • Vad är mitt resekort för Länstrafiken Kronoberg värt? 30 dagars fritt resande i denna kampanj är värt upp till 1 300 kr beroende på vilken sträcka du har behov av att resa på.
  • När får jag mitt resekort för Länstrafiken Kronoberg? Om du blivit antagen får du ditt resekort hemskickat under vecka 37-39.
  • Hur får jag mitt resekort för Länstrafiken Kronoberg? Du får det via post till din folkbokföringsadress.
  • Hur länge gäller mitt resekort för Länstrafiken Kronoberg? Biljetten gäller i 30 dagar.
  • Är resekortet personligt? Kortet är inte personligt. Det kan användas av någon annan i familjen. Däremot är det inte tillåtet att sälja kortet vidare.
  • Jag har blivit antagen att få åka gratis med Länstrafiken Kronoberg, men det fanns inget resekort i kuvertet jag fick? Kontakta Kundcenter på 0771-76 70 76 eller [email protected] så får du ett ersättningskort (nytt kort). Kortet som skulle funnits i kuvertet spärras automatiskt.
  • Hur aktiverar jag min biljett på resekortet? Reser du med buss aktiveras biljetten första gången du blippar din biljett. Reser du med tåg, ska biljetten vara aktiverad innan du går ombord. Aktivera din biljett i biljettautomat, på Mitt konto, på Kundcenter eller hos återförsäljare.





Tillbaka «

Frågor och svar om gratis biljett i reseappen Länstrafiken Kronoberg

  • Vad är min periodbiljett i reseappen för Länstrafiken Kronoberg värd? 30 dagars fritt resande i denna kampanj är värt upp till 1 300 kr beroende på vilken sträcka du har behov av att resa på.
  • När får jag min periodbiljett i reseappen för Länstrafiken Kronoberg? Om du blivit antagen får du din biljett skickad direkt till appen under vecka 37-39. Du kommer att få ett sms som bekräftar att vi skickat biljetten till dig. För att det ska fungera måste du ha laddat ned appen och registrerat ditt mobilnummer i appen.

    Hämta appen Länstrafiken Kronoberg kostnadsfritt i AppStore eller Google Play.

    Fem steg för att registrera ditt mobilnummer
    1. Öppna appen
    2. Tryck på menyval Mer -> Mina Detaljer ->Tryck för att skapa en profil
    3. Skriv in ditt mobilnummer
    4. Skriv in koden du får på sms
    5. Bekräfta – och då är det klart.
  • Hur får jag min periodbiljett i reseappen för Länstrafiken Kronoberg? Om du blivit antagen får du din biljett skickad direkt till appen under vecka 37-39. För att det ska fungera måste du ha laddat ned appen och registrerat ditt mobilnummer i appen.

    Hämta appen Länstrafiken Kronoberg kostnadsfritt i AppStore eller Google Play.

    Fem steg för att registrera ditt mobilnummer
    1. Öppna appen
    2. Tryck på menyval Mer -> Mina Detaljer ->Tryck för att skapa en profil
    3. Skriv in ditt mobilnummer
    4. Skriv in koden du får på sms
    5. Bekräfta – och då är det klart.
  • Hur aktiverar jag min biljett i reseappen? I reseappen Välj fliken Biljetter, tryck på biljetten, tryck Aktivera biljett.





Tillbaka «

Frågor och svar om resandet

  • Vart kan jag resa med mitt resekort alternativt periodbiljetten i appen Länstrafiken Kronoberg? Resekortet alternativt periodbiljetten i appen gäller i 30 dagar inom en eller flera zoner Kronobergs län, beroende på vilken sträcka du har angett att du har behov av att resa på. Kortet och appbiljetten gäller för resor på alla våra bussar och tåg. Det gäller dock inte med resor för SJ Snabbtåg.
  • På vilka fordon fungerar mitt resekort alternativt periodbiljetten i appen Länstrafiken Kronoberg? Kortet och appbiljetten gäller för resor på alla våra bussar och tåg på vald sträcka. Det gäller dock inte med resor för SJ Snabbtåg. Vid resa med resekort med SJ regional Alvesta-Lessebo ska inspektionskvitto kunna visas upp tillsammans med resekortet.
  • Hur gör jag för att resa med mitt resekort eller appen Länstrafiken Kronoberg? På bussen håller du resekortet eller reseappen stilla och nära kortläsaren tills lampan visar grönt. På tåget läser tågvärden av din biljett.
  • Hur gör jag om jag vill fortsätta resa efter gratisåkningen? Använd ditt resekort och ladda om din periodbiljett. Det gör du på Mitt konto, på bussen, Kundcenter eller hos någon av våra återförsäljare. Periodbiljett passar dig som reser ofta. För dig som reser lite då och då rekommenderar vi Flex 10/30: Tio 24-timmarsbiljetter som du aktiverar i reseappen när du vill under 30 dagar. Har du din biljett i reseappen kan du göra ett omköp under fliken Biljetter. När du köper biljett i reseappen, biljettautomat eller på Mitt konto får du 10% rabatt. För mer information om olika priser är du välkommen att kontakta vårt Kundcenter på telefon 0771-76 7076 eller gå in på vår hemsida www.lanstrafikenkron.se . Du kan registrera ditt resekort på Mitt konto www.mittkonto.lanstrafikenkron.se/ för att få tillgång till vår tappa-bort-garanti. Om du skulle tappa ditt resekort kan du flytta biljetten till en annan bärare.
  • Vad gör jag om mitt resekort inte fungerar? Kontakta Kundcenter på 0771-76 70 76 eller [email protected] så får du ett ersättningskort (nytt kort). Det trasiga kortet spärras.





Tillbaka «

Frågor och svar om GDPR

  • Hur behandlas mina personuppgifter? Personuppgifter hanteras och lagras enligt gällande lagstiftning. Mer information om Länstrafiken Kronobergs behandling av personuppgifter och om dina rättigheter hittar du i Länstrafikens integritespolicy på https://www.lanstrafikenkron.se/om-oss.





Tillbaka «
Region Kronoberg, Energikontor Sydost, Länsstyrelsen Kronoberg och Eropeiska Unionen Region Kronoberg, Energikontor Sydost, Länsstyrelsen Kronoberg och Eropeiska Unionen