Tillbaka
Frågor och svar om ansökan
När är sista svarsdatum?
För att du ska ha chansen att provåka gratis i 30 dagar måste du svara senast
den 22 september 2024
.
Min kod för att svara via webben fungerar inte?
Svara genom vår
öppna svarssida
i stället.
Jag har inte fått eller har tappat bort min ansökan. Hur gör jag för att ändå vara med?
Svara genom vår
öppna svarssida
i stället.
Jag har en vän som gärna vill provåka. Hur ska hen göra?
Ge din vän en av de extra talongerna du fått i brevlådan så kan hen skicka in sina svar via webben. Din vän kan också ansöka via vår
öppna svarssida
.
När får jag svar om jag får åka gratis med Länstrafiken Kronoberg?
De personer som blir antagna att åka gratis med Länstrafiken Kronoberg får svar via e-post eller SMS under
vecka 39-40
.
Vad avgör om jag får åka gratis?
Urvalet för gratis provåkning görs med en på förhand bestämd resprofil. I första hand söker vi just nu personer som regelbundet reser till och från arbetet med bil, men också personer som ibland reser kollektivt och har potential att resa mer.
Varför har jag inte fått svar trots att jag skickat in min ansökan?
Det kan bero på att du lämnat ofullständiga uppgifter eller att du är under 16 år. Alternativt att du inte blivit antagen att provåka gratis.
Jag skickade inte mitt svar i tid. Kan jag ändå vara med?
Nej, efter sista svarsdatum
den 22 september 2024
är kampanjen avslutad.
Kan anställda vid Region Kronoberg bli provåkare?
Nej, anställda vid Region Kronoberg kan inte vara provåkare på grund av regler angående förmånsbeskattning.
Hur gör jag om jag inte vill få reklam eller erbjudanden om provåkning från Länstrafiken Kronoberg?
Konsumenter som är intresserade av NIX adresserat kan beställa informationsblad och anmälningsblankett genom att ringa 020-55 70 00 och knappa in sitt 12-siffriga personnummer för att beställa en anmälningsblankett.
Tillbaka
Tillbaka
Frågor och svar om gratis biljett på resekort
Vad är min biljett för provåkningen från Länstrafiken Kronoberg värd?
30 dagars fritt resande i denna kampanj är värt upp till 1 496 kr.
När får jag mitt resekort för Länstrafiken Kronoberg?
Om du blivit antagen får du ditt resekort hemskickat under
vecka 39-41
.
Hur får jag mitt resekort med min biljett från Länstrafiken Kronoberg?
Du får den via post till din folkbokföringsadress.
Hur länge gäller min biljett för Länstrafiken Kronoberg?
Biljetten gäller i 30 dagar från att du aktiverat den.
OBS!
Biljetten måste aktiveras senast den 14 oktober 2024. Biljett som ej aktiverats annulleras fr o m 15 oktober 2024.
Är biljetten personligt?
Biljetten är inte personlig. Den kan användas av någon annan i familjen. Däremot är det inte tillåtet att sälja biljetten vidare.
Jag har blivit antagen att få åka gratis med Länstrafiken Kronoberg, men det fanns inget resekort i kuvertet jag fick?
Kontakta Kundcenter på 0771-76 70 76 eller
[email protected]
så får du ett ersättningskort (nytt kort). Kortet som skulle funnits i kuvertet spärras automatiskt.
Hur aktiverar jag min biljett på resekortet?
Ta med resekortet och gå ombord på någon av våra bussar eller tåg.
För tåg:
Har du biljetten på ett resekort aktiverar du biljetten i en biljettautomat, på Mitt konto (lanstrafikenkron.se), Kundcenter eller hos återförsäljare. Har du biljetten på ett resekort ska du ta med giltigt inspektionskvitto. Det kan skrivas ut hos återförsäljare, på Kundcenter i Växjö station, i biljettautomat eller ombord på buss.
OBS!
Biljetten måste aktiveras senast den 14 oktober 2024. Biljett som ej aktiverats annulleras fr o m 15 oktober 2024.
Tillbaka
Tillbaka
Frågor och svar om gratis biljett i reseappen Länstrafiken Kronoberg
Vad är min periodbiljett från Länstrafiken Kronoberg värd?
30 dagars fritt resande i denna kampanj är värt upp till 1 496 kr beroende på vilken sträcka du har behov av att resa på.
När får jag min periodbiljett i reseappen för Länstrafiken Kronoberg?
Om du blivit antagen får du din biljett skickad direkt till appen under
vecka 38-39
. Du kommer att få ett SMS som bekräftar att vi skickat biljetten till dig. För att det ska fungera måste du ha laddat ned appen och registrerat ditt mobilnummer i appen.
Hämta appen Länstrafiken Kronoberg kostnadsfritt i
App Store
eller
Google Play
.
Fem steg för att registrera ditt mobilnummer:
Öppna appen
Tryck på menyval Mer -> Min profil -> Tryck för att skapa en profil
Skriv in ditt mobilnummer
Skriv in koden du får på sms
Bekräfta – och då är det klart.
Hur får jag min periodbiljett i reseappen för Länstrafiken Kronoberg?
Om du blivit antagen får du din biljett skickad direkt till appen under vecka 39-41. För att det ska fungera måste du ha laddat ned appen och registrerat ditt mobilnummer i appen.
Hämta appen Länstrafiken Kronoberg kostnadsfritt i
App Store
eller
Google Play
.
Fem steg för att registrera ditt mobilnummer:
Öppna appen
Tryck på menyval Mer -> Min profil -> Tryck för att skapa en profil
Skriv in ditt mobilnummer
Skriv in koden du får på sms
Bekräfta – och då är det klart.
Hur aktiverar jag min biljett i reseappen?
I reseappen: Välj fliken Biljetter, tryck på biljetten, tryck på Aktivera biljett.
OBS!
Biljetten måste aktiveras senast den 14 oktober 2024. Biljett som ej aktiverats annulleras fr o m 15 oktober 2024.
Tillbaka
Tillbaka
Frågor och svar om resandet
Vart kan jag resa med min biljett som jag har i appen eller på ett resekort?
Biljetten är giltig i 30 dagar i hela Kronobergs län. Biljetten gäller för resor på buss och tåg. Det gäller dock inte med resor för SJ Snabbtåg.
På vilka fordon fungerar min biljett?
Biljetten gäller för resor på alla våra bussar och tåg inom Kronobergs län. Den gäller dock inte med resor för SJ Snabbtåg. Vid resa med tåg, om du har biljetten på ett resekort, ska du kunna visa upp ett giltigt inspektionskvitto tillsammans med resekortet. Inspektionskvitto kan skrivas ut hos någon av våra återförsäljare, på Kundcenter i Växjö station, i biljettautomat eller ombord på bussen.
Hur gör jag för att resa med min biljett från Länstrafiken Kronoberg?
På bussen håller du resekortet eller reseappen stilla och nära kortläsaren tills lampan visar grönt. På tåget läser tågvärden av din biljett.
Hur gör jag om jag vill fortsätta resa efter provåkningen?
När provåkningsperioden är slut kan du enkelt köpa en ny biljett och fortsätta resa. Det kan du göra via:
Självservicekanal - här får du alltid bäst pris:
Reseappen, Mitt konto, biljettautomat.
Bemannad försäljningskanal - här betalar du ett lite högre pris, men får hjälp med ditt köp:
Ombord på bussen, kundcenter och återförsäljare.
För mer information om olika priser är du välkommen att kontakta vårt Kundcenter på telefon 0771-76 7076 eller gå in på vår hemsida
www.lanstrafikenkron.se/sa-koper-du-biljett
. Du kan registrera ditt resekort på Mitt konto
mittkonto.lanstrafikenkron.se/
för att få tillgång till vår tappa-bort-garanti. Om du skulle tappa ditt resekort kan du flytta biljetten till en annan bärare. På Mitt konto kan du även kryssa i att du vill ta emot nyhetsbrev från Länstrafiken Kronoberg. Klicka in på Min profil -> Samtycken.
Vad gör jag om mitt resekort inte fungerar?
Kontakta Kundcenter på 0771-76 70 76 eller
[email protected]
så får du ett ersättningskort (nytt kort). Det trasiga kortet spärras.
Tillbaka
Tillbaka
Frågor och svar om GDPR
Hur behandlas mina personuppgifter?
Personuppgifter hanteras och lagras enligt gällande lagstiftning. Mer information om Länstrafiken Kronobergs behandling av personuppgifter och om dina rättigheter hittar du i Länstrafikens integritespolicy på
https://lanstrafikenkron.se/integritetspolicy
.
Tillbaka
Tillbaka